ONZ blokowało projekcję filmu o wydarzeniach w Bośni

ONZ blokowało projekcję filmu o wydarzeniach w Bośni

Organizacja Narodów zjednoczonych próbowała ograniczyć dystrybucję filmu o udziale sił pokojowych ONZ w handlu kobietami w powojennej Bośni. Ostatecznie „The Whistleblower” zostanie pokazany także w głównej siedzibie organizacji

Kiedy w zeszłym roku sekretarz generalny Ban Ki-moon próbował nakłonić reżyserów i gwiazdy filmowe Hollywood do nakręcenia filmu o pozytywnej działalności ONZ, zdecydowanie nie miał na myśli produkcji w stylu „The Whistleblower”, pisze Colum Lynch w „Foreign Policy”. Obraz opowiada historię Kathryn Bolkovac (Rachel Weisz), policjantki z Nebraski biorącej udział w misji pokojowej w Bośni w latach 90. Kobieta odkrywa, że żołnierze sił pokojowych nie tylko przymykają oczy na handel kobietami i przymuszanie do prostytucji, ale także w nim aktywnie uczestniczą, pomagając w transporcie czy będąc głównymi klientami miejscowych burdeli.

Premiera „The Whistleblower” odbyła się w zeszłym roku na Toronto International Film Festival, jednak do amerykańskich kin film trafił dopiero trzy tygodnie temu. W tym tygodniu okazało się, że specjalny pokaz oraz dyskusja panelowa na temat handlu kobietami w powojennej Bośni odbędzie się także w głównej siedzibie ONZ 10 października. Reżyserka filmu Larysa Kondracki nie kryje zaskoczenia.

Podobnie jak Bolkovac blokowano, by nie przedstawiała ONZ w złym świetle, tak i z dystrybucją filmu były problemy. Jeszcze dwa tygodnie temu Kondracki otrzymała oziębła odmowę od Organizacji. Do reżyserki dotarła również wewnętrzna notka, z której wynika, że urzędnicy wyższego szczebla chcieli w miarę możliwości ograniczyć dystrybucję jej filmu.

-Napisałam do sekretarza generalnego, wysłałam mu DVD i powiedziałam, że podjęli złą decyzję – wyjaśnia Kondracki portalowi Deadline.com. Ostatecznie Ban Ki-moon przyznał, że treści zawarte w filmie to bolesny rozdział w historii ONZ. Zapewnił, że organizacja wprowadzi wewnętrzne reformy i politykę zerowej tolerancji dla członków sił pokojowych zaangażowanych w handel kobietami. Zgodził się także na projekcję filmu.

Fabuła „The Whistleblower” oparta jest na prawdziwych relacjach. Kondracki, aby zrównoważyć trudny i smutny temat utrzymuje film w klimacie thrillera. Opisy niektórych wydarzeń zostały złagodzone. Jak mówi reżyserka, przypadki wykorzystywania dzieci pominięto ze względu na zbyt okropny i odrażający charakter.

-Te burdele były wszędzie. Facet, który przyszedł do Kathy, chciał jej pomóc, ponieważ kupił kobietę za 4 tys. niemieckich marek, a ona uciekła z jego telefonem komórkowym. Był oburzony. Kiedy ona się go pyta: „Czy nie rozumiesz jakie to jest złe?” On odpowiada: „Nie, to jest OK, kupiłem ją” -wyjaśnia Kondracki. Reżyserka przyznaje, że produkcja może przypominać thriller z lat 70., w którym trudno odróżnić dobrych i złych bohaterów. Zdania krytyków są podzielone, jednak ważniejszy od sztuki filmowej jest tutaj temat filmu.

Wypadki w Bośni opisał dekadę temu w „Washington Post” właśnie Colum Lynch. W serii artykułów przedstawił zaangażowanie żołnierzy sił pokojowych w handel ludźmi. Opisał także między innymi sprawę byłego mechanika lotniczego, który został ukarany przez DynCorp International za ujawnienie powiązań pracowników firmy z seksualnym wykorzystywaniem kobiet i handlem bronią. Również Bolkovac została zwolniona przez DynCorp. Policjantka złożyła pozew o bezprawne rozwiązanie umowy. Firma tłumaczy jednak, że Bolkovac sfałszowała część swojej dokumentacji pracy.

Lynch przypominał pod koniec lipca na łamach „Foreign Policy”, że DynCorp nadal zabezpiecza miliardy dolarów w kontraktach związanych z bezpieczeństwem dla amerykańskiego Departamentu Stanu w Iraku i Afganistanie. Firma oskarża się między innymi o udział w handlu narkotykami.

Źródło

Zobacz na:
Skradzione Kosovo

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s