Tajemnice korporacji

Czy najpopularniejsze firmy postępują w zgodzie z wartościami etycznymi? Wielu producentów odzieży ma za nic potępienie opinii publicznej i wysokie kary. Wykorzystują do pracy dzieci, stwarzają w swoich fabrykach niebezpieczne dla życia warunki, łamią lokalne i międzynarodowe prawa. Realizatorom filmu udało się dotrzeć do fabryk, w których, w nieludzkich warunkach powstają ubrania trafiające do europejskich sklepów.

Najbardziej kontrowersyjna seria dokumentalna ostatnich lat. „Tajemnice korporacji” zdradzają nieuczciwe praktyki największych koncernów na świecie. Program wywołał już skandal we Francji.

Jedną z bohaterek odcinka jest 12-letnia Khadija, która pracuje 60 godzin tygodniowo. W miejscowości Dhaka, Hanan opowie o rosnącej liczbie osób ze zdewastowanymi płucami. Są to byli pracownicy fabryki, w której produkowano jeansy. Zakazany w Europie i Turcji proces piaskowania materiału wciąż jest stosowany w Indiach. Kamery odwiedzą szpital, pełen ofiar tej techniki produkcji dżinsowych ubrań. W biurach Inditexu, właścicieli Zary, dziennikarze dotarli do dokumentu, dowodzącego, że wszystkie zakłady produkcyjne w Indiach otrzymały najgorszą kategorię, jeśli chodzi o traktowanie pracowników. Kategoria D nadawana jest zakładom, w których wykorzystuje się dzieci.

Tajemnice korporacji odc.1 Toksyczne metki (55:47)
LINK DO FILMU
youtube.com/watch?v=VkrB5C0xczw(usunięty)

Czy najpopularniejsze firmy postępują w zgodzie z wartościami etycznymi? Wielu producentów odzieży ma za nic potępienie opinii publicznej i wysokie kary. Wykorzystują do pracy dzieci, stwarzają w swoich fabrykach niebezpieczne dla życia warunki, łamią lokalne i międzynarodowe prawa. Realizatorom filmu udało się dotrzeć do fabryk, w których, w nieludzkich warunkach powstają ubrania trafiające do europejskich sklepów.

Najbardziej kontrowersyjna seria dokumentalna ostatnich lat. „Tajemnice korporacji” zdradzają nieuczciwe praktyki największych koncernów na świecie. Program wywołał już skandal we Francji.

“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.

Tajemnice korporacji odc.2 Neuromarketing

https://dailymotion.com/video/x2odif6

Coraz więcej firm stosuje techniki neuromarketingu. Praktyki te wciąż budzą ogromne kontrowersje, a zakładają szczegółowe badania procesów zachodzących w mózgach konsumentów w czasie zakupów, analizę jak i dlaczego na niektóre kolory, zapachy, dźwięki reagujemy decyzjami zakupowymi. Teoria neuromarketingu zakłada, że 90% decyzji, człowiek podejmuje podświadomie. Jedną z firm korzystających z technik neuromarketingu jest McDonald’s. Eksperci tej marki wynaleźli perfumy, które są rozpylane w restauracjach, a ich celem jest pobudzanie przyjemnych skojarzeń z marką i podniesienie sprzedaży jej produktów. Procter&Gamble także próbował takich działań, umieszczając w opakowaniach proszku do prania „Ariel” specjalną mieszankę perfum, której woń uwalniała się przy otwieraniu opakowania. Dzięki takiemu zabiegowi sprzedaż proszku wzrosła o 70%. Czy takie działania są wciąż jedynie zabiegami marketingowymi, czy stanowią przykład manipulacji?

“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.

Tajemnice korporacji odc.3 Ściemy wielkich marek

Czy firmy takie jak Apple i Samsung projektują swoje urządzenia tak, by zaprogramować ich awarie? Co roku bardziej błyszczące, cieńsze, jeszcze bardziej zaawansowane produkty wchodzą na rynek i zachęcają klientów do zakupu. Kolejne modele wymuszają zmianę systemu operacyjnego, a co z modelami starszymi? iPody i iPhone’y zbudowane są tak, by nie można było wymienić w nich baterii, telewizory Samsunga psują się po trzech latach użytkowania — producenci robią wszystko, by zaprogramować żywotność tworzonych urządzeń. Starsze wersje są nie tylko bardziej trwałe, ale działają o wiele lepiej.

Tajemnice korporacji odc.3 – Sciemy wielkich marek (55:22)

“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.

Tajemnice korporacji odc.4 – Ekologiczny przekręt

Wielkie korporacje, duże firmy kreują swój wizerunek według mody na bycie ekologicznym.
Na opakowaniach, w reklamach – wszędzie znaleźć można oznakowania świadczące o dbałości marek o naturę.
Okazuje się, że konsumenci, wybierając produkty, chętniej kupią ten pochodzący z firmy sprzyjającej środowisku, nawet jeśli będą musieli zapłacić więcej.
Niektóre z działań podejmowanych przez koncerny poddają jednak pod wątpliwość ich proekologiczne stanowisko.

Tajemnice korporacji odc.4 – Ekologiczny przekręt (46:27)

“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.

Tajemnice korporacji odc.5 – Farmaceutyczne oszustwa
Aby sprzedać lek, musisz sprzedać chorobę. Według wielu badań, firmy farmaceutyczne modyfikują dane dotyczące zwykłych chorób, by wywołać niepokój konsumentów i zwiększyć sprzedaż swoich produktów.  Promuje się nieistniejące choroby, ukazuje zwykłe przeziębienie w tragicznym świetle.Jeszcze dwadzieścia lat temu niewielu pacjentów przejmowało się podwyższonym poziomem cholesterolu – dziś, dzięki marketingowi firm farmaceutycznych, podwyższony poziom cholesterolu jest wymieniany jako jeden z głównych zdrowotnych problemów ludzkości, a leki na obniżenie ciśnienia i cholesterolu to najlepiej sprzedające się medykamenty.

Nagłaśnianie dolegliwości, tworzenie nowych zespołów chorobowych, z jednej strony upowszechnia niekiedy wstydliwe symptomy i zachęca ludzi do szukania leków na dręczące ich przypadłości.  Z drugiej jednak strony takie praktyki sprowadzają niebezpieczeństwo na zdrowe osoby, które zaczynają stosować kuracje farmaceutyczne niepotrzebnie.

Tajemnice korporacji odc.5 – Farmaceutyczne oszustwa (55:18)

“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.

Tajemnice korporacji odc.6 – Słodka trucizna

Spożycie cukru we Francji wynosi obecnie 34 kilogramy rocznie. Piętnaście lat temu przeciętny Francuz zjadał połowę tej ilości. 80 procent cukru, który spożywamy jest ukryte w różnego rodzaju gotowych produktach. Przez ostatnie dekady lobby producentów cukru działało niezwykle intensywnie. Działania te spowodowały nie tylko dezinformację konsumentów na temat ilości cukru w poszczególnych produktach, ale także odnośnie jego wpływu na zdrowie ludzi. Odpowiada on za liczne choroby, włącznie z tymi najbardziej niebezpiecznymi. Nie jest już tajemnicą, że plaga otyłości wśród najmłodszych to wynik diety bogatej w cukier, wciąż jednak producenci odżegnują się od wiązania ich produktu z chorobami serca, zaburzeniami jedzenia czy rozwojem nowotworów. Gdzie leży prawda i czy jest szansa, że wkrótce ujrzy ona światło dzienne?
Tajemnice korporacji odc.6 – Słodka trucizna (55:25)

“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.

Tajemnice korporacji odc.7 – Giełdowe przekręty

Niewielu z nas zna szczegóły handlu giełdowego. Wielu ekspertów przewiduje jednak, że kolejny kryzys finansowy będzie spowodowany tym właśnie działaniem, wynalezionym na Wall Street. Tysiące komputerów połączonych w jedną sieć, sprzedaje tysiące udziałów w czasie mikrosekund bez ludzkiej kontroli czy jakiejkolwiek regulacji. W kolejnym odcinku poznamy świat finansjery zdominowany przez maszyny, czy raczej dobrze zaprogramowane przez matematyków algorytmy. Jaki cel przyświeca twórcom tych skomplikowanych równań? Osiągnięcie jak największego zysku w kilka sekund. Niekiedy jednak serwery się psują i tworzą tzw. „pęknięcia” – nieprzewidywalne załamania rynku. Pokażemy pracę maklerów działających pod olbrzymią presją czasu i naświetlimy szokujące metody, do których sięgają, by zmaksymalizować zyski.
Tajemnice korporacji odc.7 – Giełdowe przekręty (55:21)

“Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz”
Nie negocjuje na rozsądnych warunkach z ludźmi, którzy zamierzają mnie pozbawić rozsądku.

Tajemnice korporacji odc.8 – Podatkowe ucieczki

W kolejnym odcinku programu prześwietlimy raje podatkowe i pokażemy, jak koncerny korzystają z ich oferty, by zaoszczędzić miliony. Światło dzienne ujrzą dokumenty GlaxoSmithKline, dowodzące, że firma nie zapłaciła miliardów funtów podatku dzięki zawieraniu umów w Luksemburgu. Rejestrowanie spółek w rajach podatkowych, wynajmowanie księgowych, wyprowadzanie przychodów za granicę – takie praktyki pozwalają zaoszczędzić na podatkach miliardy. Czy to działanie jest jednak etyczne, czy jawne pomijanie państw, w których działają firmy, szczególnie w dobie kryzysu, jest aby uczciwe?
Tajemnice korporacji odc.8 – Podatkowe ucieczki (55:17)

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s