[NLP] Raport, czyli sztuka doskonałej komunikacji

[NLP] Raport, czyli sztuka doskonałej komunikacji

https://i1.wp.com/img16.imageshack.us/img16/1229/69md.jpg

Podstawy języka perswazji

Chcesz poznać klucz do absolutnie skutecznej komunikacji? Chciałbyś nauczyć się jak błyskawicznie nawiązywać nić porozumienia z drugą osobą? Dzięki jednej z głównych strategii w NLP – tworzeniu raportu, stworzysz atmosferę zaufania i współpracy, co sprawi że ludzie z którymi się komunikujesz będą się czuć dużo swobodniej.

Umiejętność stworzenia takiego głębokiego kontaktu i porozumienia jest kluczowa nie tylko w relacjach międzyludzkich, ale i w biznesie, terapii czy sprzedaży. W tym artykule dokładnie wytłumaczę Ci czym jest raport i jak tworzyć ten most ku lepszemu zrozumieniu.

Czym jest raport?

Być może już gdzieś słyszałeś, że słowa przekazują tylko 7% znaczenia naszego komunikatu. Pozostałe 93% to komunikacja niewerbalna, czyli mowa ciała i nasz głos. Możemy więc doskonale określić, czy między dwoma osobami zachodzi harmonijna komunikacja czy absolutnie nieudolna, nawet jeśli język którym się te osoby posługują byłby językiem istot pozaziemskich. Na początek przypatrz się więc dwóm przykładom:

Cytuj

Wyobraź sobie parę siedzącą przy stoliku. On siedzi odprężony, wyluzowany i zrelaksowany. Opiera się na oparciu krzesła a nogi ma wysunięte i wyprostowane. Ręce w kieszeni, oddycha spokojnie. Mówi powoli i cicho. Ona za to wygląda na zdenerwowaną. Siedzi skulona, widać napięte mięśnie. Nogi zgięte i skrzyżowane. Pięści ma zaciśnięte, leżące na stoliku. Mówi głośno i szybko, słychać złość. I teraz pytanie– jak myślisz, jak te dwie osoby się dogadują? Czy istnieje między nimi zrozumienie i współpraca?
——————————
Teraz wyobraź sobie inną parę. Siedzą przy stoliku, oboje w takiej samej pozycji. Ręce mają na blacie, trzymają się dłońmi. Patrzą na siebie mając podobny wyraz twarzy. Oboje mówią w bardzo podobny sposób– powoli, wyraźnie, ciepło. To samo pytanie– jak sądzisz, czy między tą parą jest zrozumienie, harmonia, zaufanie? Czy czują się dobrze w swoim towarzystwie?

Rozpatrując te dwa przypadki wiemy, że mowa ciała tych ludzi pracuje nieświadomie. Przystosowuje się ona do relacji jakie zachodzą między tymi dwoma osobami. NLP mówi, że możesz zacząć tym kierować świadomie. Możesz zmienić swoją mowę ciała i ton głosu w ten sposób, aby stworzyć zrozumienie i nawiązać głęboki kontakt z drugą osobą. Możesz dostosować się do jej gestykulacji i sposobu mówienia, aby zdobyć zaufanie i zacząć tworzyć silną więź porozumienia. Umiejętność ta jest niesamowicie przydatna w praktycznie każdym obszarze życia, w którym kontaktujesz się z innymi ludźmi. Zarówno w życiu prywatnym jak i zawodowym.

Raport jest więc umiejętnością dopasowania się w zakresie mowy ciała i modulacji głosu do osoby, z którą się komunikujemy. Polega w pewnym sensie na „naśladowaniu” (nie jest to typowe naśladowanie, o czym przeczytasz dalej) zachowań osoby, z którą rozmawiasz. Polega na stworzeniu harmonii i synchronizacji, dzięki której zbudujesz niezwykle skuteczne i głębokie porozumienie. Poza dopasowaniem pojęcie raportu w NLP obejmuje jeszcze prowadzenie. Jest ono opcjonalne i możesz je użyć, gdy chcesz wywrzeć wpływ na drugą osobę, zmienić jej postawę w jakiś sposób. Przykładowo, gdy ktoś jest spięty i zdenerwowany najpierw dopasowujesz się do niego, a gdy już stworzysz dobry kontakt, zaczynasz prowadzić. Subtelnie i powoli zmieniasz swoją mowę ciała w kierunku bardziej zrelaksowanej i odprężonej. Jeśli robisz to umiejętnie i nie będzie rzucać się to w oczy, druga osoba zacznie podążać, a Ty ją poprowadzisz ku lepszym, bardziej przyjemnym stanom emocjonalnym.

Jak tworzyć raport?

Raport możesz tworzyć na różnych poziomach i na różne sposoby. Poniżej opisuję elementy, w których możesz upodobnić się do osoby z którą rozmawiasz. Podczas komunikacji zmieniaj swoją postawę tak, aby była ona podobna do postawy tej drugiej osoby. Oto w czym konkretnie możesz się dopasować:

Mowa ciała

Ogólna postawa: zamknięta lub otwarta, ciało skulone lub rozłożone i zrelaksowane. Jeśli osoba siedzi do Ciebie bokiem, Ty również usiądź w ten sposób. Jeśli leży na plecach, zrób to samo. Dostosuj ustawienie rąk i nóg.

– Gestykulacja– nie musisz robić identycznych gestów. Możesz robić podobne lub inne, ale tak samo energiczne lub tak samo spokojne. Dopasuj je elegancko i taktownie.

– Mimika twarzy. Jeśli osoba z którą rozmawiasz jest smutna, nie uśmiechaj się bez przerwy. Nie musisz mieć takiej samej miny– wystarczy, że będzie odzwierciedlać te same emocje.

– Kontakt wzrokowy. Gdy ktoś unika Twojego wzroku i patrzy Ci w oczy tylko na krótkie chwile, nie wpatruj się w niego. Będzie się lepiej czuć, gdy dasz mu trochę przestrzeni i również zmniejszysz kontakt wzrokowy.

Głos

– Szybkość mówienia. Wyobraź sobie, że sprzedawca, który zawsze mówi bardzo szybko i wyraźnie ma spotkanie z klientem, który mówi bardzo powoli. Jak myślisz, łatwo mu będzie coś sprzedać?

– Intonacja głosu. Naucz się modulować swój ton głosu i zacznij go dopasowywać do tonu głosu swojego rozmówcy.

– Robienie przerw. Jeśli Twój rozmówca robi wyraźne przerwy między słowami lub zdaniami, mów do niego w podobny sposób. Mówienie jednym ciągiem znacznie utrudniłoby tej osobie zrozumienie Twojego przekazu.

Oddech

Tempo i głębokość oddechu. Dopasowanie oddechu może być czasem naprawdę silnym bodźcem do stworzenia szybkiego i głębokiego raportu. Jak zobaczyć oddech drugiej osoby? Obserwuj jej nos, klatkę piersiową lub ramiona. Zobaczysz wtedy w jakim tempie i jak głęboko oddycha ta osoba.

Emocje

Bardzo ważny punkt. Wiele osób popełnia błąd będąc radosnym i uśmiechniętym, gdy chcą pocieszyć drugą osobę. Przynosi to zupełnie odwrotny skutek– osobę pocieszaną może to bardzo zdenerwować i zdołować jeszcze bardziej. Jeśli chcesz ją pocieszyć, postaraj się ją zrozumieć i pokazać, że jej współczujesz. Dopasuj swoje emocje– to sprawi, że ta osoba poczuje się lepiej. Dopiero po stworzeniu głębokiego raportu możesz zacząć powoli zmieniać swoją postawę na bardziej radosną i poprowadzić tą osobę ku lepszemu samopoczuciu.

Słowa

Mimo, że to tylko 7% naszego komunikatu, nie należy o nich zapominać. Czasem jest tak, że ktoś nagminnie używa w swoich wypowiedziach jakieś charakterystyczne słowa, przykładowo: po prostu, dokładnie, bynajmniej. Użycie tych słów od czasu do czasu w Twojej wypowiedzi będzie bardzo korzystne.

https://i0.wp.com/img821.imageshack.us/img821/9927/a50w.jpg

Podstawy języka perswazji

O czym warto pamiętać tworząc kontakt

1. Tworzenie raportu z drugą osobą nie ma polegać na małpowaniu wszystkiego co ta osoba robi. Nie chodzi tu w żadnym wypadku o typowe naśladowanie i przerysowywanie wszystkiego. Sekret tkwi w tym, aby Twoje działania były subtelne i nie rzucające się w oczy.

2. Dopasowanie będzie dyskretne, jeśli nie zrobisz go gwałtownie. Rób to powoli, dokładając element po elemencie. Rób to tak aby było to niewidoczne dla drugiej osoby. Dopasowanie wszystkich elementów (albo większości, nie zawsze musisz się całkowicie dopasowywać) może trwać około 2 minuty.

3. No właśnie, nie musisz dopasowywać wszystkiego. Zobacz najpierw co jest u rozmówcy najbardziej wyraźne i wybierz elementy, które będzie Ci najłatwiej odwzorować.

4. Jeśli istnieje ryzyko, ze harmonizowanie jednego elementu byłoby zbyt widoczne, możesz nie robić tego bezpośrednio. Przykładowo, nerwowe ruchy ręki drugiej osoby mogą być odzwierciedlone kołysaniem twojego ciała. Szybki ton mówienia za to szybkimi ruchami Twojej ręki.

5. Pamiętaj, że aby dobrze się dopasować, musisz najpierw zauważać wszystkie niewerbalne sygnały drugiej osoby. Dlatego zanim zaczniesz tworzyć raport, obserwuj. Naucz się zauważać poszczególne elementy zachowania ludzi i ćwicz taką obserwację za każdym razem.

6. Obserwuj też reakcje rozmówcy. Patrz czy dzięki Twoim działaniom czuje się bardziej komfortowo rozmawiając z Tobą. Sygnały mogą być różne– zrelaksowanie się tej osoby, otwarcie na Twoje propozycje, widocznie lepsze samopoczucie, lepsze zrozumienie Twojego przekazu, itp.

Prowadzenie

Gdy już nawiążesz kontakt, możesz zacząć prowadzić. Jeśli stworzyłeś dobry raport to już odniosłeś sukces. Teraz możesz iść krok dalej. Prowadzenie możesz stosować jak już będziesz bardzo dobry w dopasowaniu. Dzięki niemu będziesz mógł wywierać wpływ na ludzi, zmieniając ich stany emocjonalne czy podejście do różnych spraw. Jeśli na przykład ktoś jest zestresowany a Ty chcesz, żeby się zrelaksował– najpierw się dopasowujesz, a dopiero potem zaczynasz zmieniać swoją postawę na bardziej rozluźnioną. Powoli zaczynasz mówić wolniej, oddychać głębiej, robić mniej gwałtowne gesty. Twój rozmówca zacznie podążać a jego stres powoli będzie znikać. Jest to naprawdę świetne narzędzie, które daje ogromne możliwości w świecie komunikacji.

Do dzieła!

Niektórzy powiedzą, że wolą być sobą i że według nich takie działania są sztuczne. Trzymając się sztywno zawsze takich samych zachowań czasem odniesiesz dobre rezultaty, czasem nie. Teraz stoisz przed możliwością wykorzystania czegoś, co w dużej większości przypadków pozwoli Ci osiągnąć znakomite efekty. Pamiętaj, że każdy Twój kontakt z drugą osobą ma jakiś cel. Cele mogą być różne: zbliżenie się do drugiej osoby, zdobycie zaufania, pocieszenie jej, wymiana poglądów, sprzedaż produktu, nawiązanie współpracy i wiele innych. Jakikolwiek jest cel, raport za każdym razem pomoże Ci go osiągnąć nawiązując lepszy kontakt z drugą osobą. Tworzenie harmonii i skutecznego porozumienia jest piękne, a co więcej zakłada korzyści dla obu stron komunikacji.

Zacznij ćwiczyć raport z kimkolwiek będziesz teraz rozmawiać. Nie staraj się dopasowywać wszystkich elementów naraz. Naucz się po kolei odzwierciedlać najpierw mowę ciała, potem sposób mówienia, emocje itp. Im więcej będziesz ćwiczył, tym lepszy w tym będziesz. I co najważniejsze– cały czas obserwuj reakcje tej drugiej osoby. Jeśli reakcja nie jest taka jak chciałeś, zmień sposób dopasowania. Cały czas testuj i sprawdzaj, czy działa!

Źródło: michalpasterski.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s